Overzicht van de workshops
Workshop 1: ‘All Inclusive – ontdek dat de wereld van iedereen is’, door José Dijkstra en Mayke Kraaijvanger.
José Dijkstra is leerkracht in het basisonderwijs. Samen met Mayke Kraaijvanger ontwikkelde zij een lesprogramma voor de groepen 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. Het programma begint heel simpel in groep 1 met begrippen als ‘anders zijn’. In elk leerjaar wordt de inhoud aangevuld in samenhang met de ontwikkeling van het kind.
José en Mayke leggen tijdens de workshop uit hoe het programma in elkaar zit en hoe het op scholen toe te passen is. Daarnaast zullen ze een deel van de lessen muziek en drama samen met deelnemers doen. Tot slot is er tijd voor vragen.
Workshop 2: Professional training door COC Groningen Drenthe
Van inzicht naar actie: een positieve leeromgeving voor lhbtiq+ jongeren
Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers een voorproefje van onze complete professional training. We starten de workshop met een simulatieoefening: welke gevoelens ervaren lhbtiq+ jongeren in de klas? Het begrijpen van deze gevoelens is de basis voor de rest van de workshop. We kijken naar de huidige ontwikkelingen in inclusief onderwijs en behandelen in het kort de methode van de ‘Genderbreadperson’. We sluiten af met praktische handvatten die elke professional in het onderwijs meteen in gebruik kan nemen.
Workshop 3: ‘Spelenderwijs taboes doorbreken: included gespreksstarters’ door Jura Bakx en Mette Geerling
Tijdens deze workshop duiken we in het doorbreken van taboes en het bespreekbaar maken van onderwerpen als gender, seksualiteit en identiteit voor middelbare scholieren. Dit doen we door gebruik te maken van ons kaartspel (Included Cards) met gespreksstarters om op een laagdrempelige manier het gesprek te kunnen openen met leerlingen.
Workshop 4: ‘Vrijheid om jezelf te zijn’, door Marisa Grotens en Gemma Molenaar
In deze interactieve workshop staan Mensen- en kinderrechten in Educatie (MRE) centraal. Als pedagogisch-didactische strategie om grenzen te verkennen, inclusie en diversiteit bespreekbaar te maken, verbidingen te leggen en om vooroordelen, miscommunicatie en misvattingen aangaande lhbti+ mensen- en kinderrechten in relatie tot ‘Human rights friendly school’ beter te kunnen begrijpen, wordt gebruik gemaakt van Amnesty’s les- en actiemateriaal en authentieke situaties ofwel verhalen van kinderen, jongeren en volwassenen.
Workshop 5: ‘Kan een school wel écht divers en inclusief zijn?’, door Arie de Vrie (docent maatschappijleer VMBO)
Tijdens deze workshop gaat Arie de Vrie in gesprek met de deelnemers over de vraag of een school echt inclusief kan zijn. Hij voert dit gesprek aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen werk.
Workshop 6: Inclusie en Diversiteit: Dweilen is prima, de kraan maken is beter door Jaap Sanders (NHL Stenden en projectleider IDARE)
IDARE (inclusion, diversity, anti-racism & equity) is de werkgroep van NHL Stenden bestaande uit medewerkers en studenten die als de ogen en oren van de organisatie fungeren met als doel zaken die met inclusie en diversiteit te maken hebben op de agenda te zetten. In deze workshop wordt gepresenteerd hoe de werkgroep opleidingen (waaronder lerarenopleidingen basis- en voortgezet onderwijs) helpt om curricula D&I proof te maken, maar ook hoe toekomstige professionals (waaronder docenten) voorbereid worden om maatschappelijk gevoelige onderwerpen te benoemen in de klasse situatie. De workshop geeft inzicht in het hoe en waarom de hogeschool het belang van deze werkgroep onderschrijft, maar geeft ook praktische voorbeelden van hoe de aanpak in de praktijk werk.